23 november 2023

ROC Mondriaan leidt Europees project over inclusief onderwijs: ‘The Musical Connection’

 

ROC Mondriaan leidt Europees project over inclusief onderwijs: ‘The Musical Connection’

Den Haag, 23 november 2023

Vier Europese scholen werken vanaf heden samen in een internationaal onderzoek naar genderidentiteit en inclusiviteit in het onderwijs. Met steun van de Europese Unie vanuit het Erasmus + programma, gaan de scholen op zoek naar mogelijkheden om op het gebied van genderidentiteit meer inclusiviteit te realiseren. De deelnemende scholen zijn Lentiz Floracollege in Naaldwijk; de Stage School in Hamburg, Duitsland; de Lumit Upper Secondary School of Arts in Kuopio, Finland; The Dutch Academy of Performing Arts (DAPA) van ROC Mondriaan in Den Haag. ROC Mondriaan is penvoerder van dit bijzondere project.  Voorzitter College van Bestuur Hans Schutte: ‘’Bij DAPA zijn ze best ver op het gebied van inclusief (kunst) onderwijs maar we willen het op een nog hoger plan brengen. We zijn enorm trots dat we dit in internationaal verband kunnen doen en dat we dit baanbrekende project mogen leiden.’’

Regenboogkleuren op het podium

Bijzonder

"The Musical Connection" is niet zomaar een onderzoeksproject; het is een bijzondere samensmelting van kunst, onderwijs en inclusiviteit waarbij de focus ligt op de rol van genderidentiteit. Tegelijkertijd wordt ingezoomd op wat er in het (kunst) onderwijs nodig is om huidige en toekomstige studenten zich thuis te laten voelen. En vooral: wat vraagt dit van de onderwijsinstelling en van de docenten nu en in de toekomst. Ferry Hogeboom is namens ROC Mondriaan projectleider en illustreert het project met een voorbeeld: ‘’Laatst meldde zich een student bij ons aan die zich identificeerde als man en vertelde dat hij fysiek nog in transitie was. Al gauw bleek dat we allerlei zaken toch niet op orde hadden. Welk kledingpakket laat je iemand bijvoorbeeld aanschaffen. En wat vul je in op het inschrijfformulier als je alleen de keuze hebt tussen m of v? Dit zijn voorbeelden maar het zette ons enorm aan het denken.’’

Enthousiast

‘The Musical Connection’ kan een diepgaande impact te hebben op alle deelnemers en hun respectievelijke gemeenschappen, waarbij belangrijke gesprekken worden aangewakkerd over inclusiviteit, diversiteit en de kracht van podiumkunst met als doel om grenzen te overstijgen. "Leren van leeftijdsgenoten en collega’s in andere Europese culturen heeft een enorme meerwaarde. De ambitie van het project is uiteindelijk om jonge talenten in staat te stellen het thema van genderidentiteit te verkennen en uit te drukken via de taal van het podium. We hopen dat zij daardoor niet alleen een dieper begrip van henzelf krijgen, maar ook bijdragen aan de ontwikkeling van tools die meer inclusieve onderwijsomgevingen bevorderen," aldus Hogeboom. De deelnemende scholen zijn enthousiast over het project en kijken reikhalzend uit naar de uitvoering ervan.  

Dutch Academy of Performing Arts (DAPA)

Alle tweedejaars studenten in opleiding tot artiest van DAPA nemen deel in de verkenningsfase van het project en aan de voorstellingen die het komende half jaar worden uitgevoerd. Een oud-student van DAPA adviseert als ervaringsdeskundige bij de verkenning en de uitvoering: “Ik ben nauw betrokken bij het project en ik vind het heel goed dat de school, tijd en ruimte vrijmaakt om dit thema op te pakken. Alleen al de openheid om mogelijkheden tot verbetering te onderzoeken laat erkenning zien. Dat biedt perspectief en mogelijkheden tot dialoog en daarmee win je al de wereld. Dat is zo nodig en heel fijn voor de huidige, maar vooral ook voor de toekomstige studenten,” aldus de oud-student die echter ook specifiek aangaf niet vanwege zijn genderidentiteit in de schijnwerpers te willen staan. ‘’Dat heb ik achter me gelaten, ik ben nu mijn ware zelf en zo sta ik voortaan op het podium!’’

Première

"The Musical Connection" brengt jonge studenten van verschillende leeftijden en stadia van hun muzikale opleiding samen op en om één podium. De samenwerking overstijgt geografische, culturele en leeftijdsbarrières en creëert zo een krachtig platform voor artistieke expressie en verkenning.

De studenten werken aan een gezamenlijke musical, waarin de talenten en creativiteit van de studenten van elke deelnemende school tot uiting komen. De productie beleeft de première in Kuopio, Finland op 2 en 3 februari 2024, gevolgd door een vertoning in Westlandtheater De Naald in Naaldwijk, op 1 en 2 maart 2024. De finale vindt plaats in het First Stage Theatre in Hamburg, Duitsland, op 26 en 27 april 2024.  Voor meer informatie over DAPA ga naar https://www.musicalopleiding.nl/